Permalänk
Medlem

11400F & 11900f temp?

Hoj!

Sitter i dags läget på 11400F i5 med nzxt H1 chassi.

Har sett att 11900f i9 är på ganska stor rea 30% tänkte passa på att få ut så mkt prestanda som möjligt ur min 1200socket
utan att behöva byta moderkort å diverse.

Är det stor temp skillnad? testat googlat lite ..men lite magert med trådar om tempsen.
Utgår från att i9 är något varmare än i5 då det är mer kärnor antar jag.

men samtidigt så ser jag att båda har TDP på 65w

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

11900kf är billigare och mer prestanda, sen ja absolut tempen kommer gå upp jämfört med att köra samma kylare samma rpm osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

11900kf är billigare och mer prestanda, sen ja absolut tempen kommer gå upp jämfört med att köra samma kylare samma rpm osv

Såg det, men som jag förstår så ska 11900f vara lite svalare? kanske helt onödigt också att gå från 11400F till 11900F verkar inte vara..... så extremt stort hopp... men tempsen är något av det viktigaste för mig just nu sitter å idlar typ på 35-40 just nu å typ 60 - 70 i load, rummet jag är i brukar bli ruggit varmt på sommaren också.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Beror på om du kör den låst till 65W. De flesta moderkort släpper prestandan lös och kramar ut vad den kan. Då lär
Den ta betydligt mer. I 65W läge boostar den bara till Max mhz ett visst antal sekunder som Intel satt sen ner till base clock.

Har du tillräckligt bra VRM på moderkortet och bra kylare ska det inte vara problem dock. Men är nog mer värt att samla ihop till nytt AM5 eller när intel släpper 15th gen. Att hoppa på 14th gen nu när socket 1700 är död är nog inte det bästa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Lite beroende på varför du uppgradera hade jag ändå funderat på att gå till 1700 socket. När du ändå är beredd att lägga 3500 på en end of the road cpu

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du har för kylare? Hade själv en 5900x i ett liknande chassi med marknadens då bästa 120mm aio och det va inte roligt (ända anledningen till att asus hade bästa aio'n va för att fläkten kunde varva upp som fasen) men klarade ändå inte hålla cpun kyld ordentligt.

Och en 11th gen kommer vara mer eller mindre likvärdig när de kommer till effekt. Så beroende på kylare och hur mycket du bryr dig om ljudnivå så är nog en 11900 cpu inget vidare val för de chassit.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har just nu NH-C12P SE14 med en schyte 120mm fläkt.
Normalt så har nzxt h1 en vattenkylare men ville köra på luft i stället.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AvantiJ:

Lite beroende på varför du uppgradera hade jag ändå funderat på att gå till 1700 socket. När du ändå är beredd att lägga 3500 på en end of the road cpu

Instämmer. Jag sitter i samma sists med en i5 10400f och hade helst sluppit byta moderkort, men en i5 12400f med B760 ddr4 moderkort är samma peng som en gammal i9a. Och definitivt ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Tror jag nog kör vidare på min 11400F efter en hel del googling så verkar det inte vara ett jättekliv
i prestanda att gå från 11400F till 11900F konstigt nog (vad det kommer till spel).

vad det gällde tempsen så verkar dom komma väldigt nära varandra.

Tror jag stannar kvar på min 11400F då hittills inte stött på nå lagg.
kanske byter till AMD eller nån nyare generation av intel nästa år.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator